Site Overlay

De boekhouding opzetten als startende kleine onderneming

De boekhouding opzetten als startende kleine onderneming

Voor elke onderneming is het belangrijk het overzicht te bewaren over de financiële stand van zaken. Als beginnen ondernemer is dit wellicht nog belangrijker. Een startende onderneming heeft vaak een periode van investering gevolgd door een prognose van winst. De boekhouding opzetten als startende kleine onderneming is een uitdaging. Lees hier onze tips om goed van start te gaan.

Een stukje onzekerheid komt elke startende ondernemer tegen. Het is daarom van belang vanaf de start de financiën in goede banen te leiden en de prognose continue aan te passen.

De openingbalans

De openingsbalans is een belangrijk onderdeel van een startend nieuw bedrijf. Reggystation kan u helpen met het opzetten van de openingsbalans. Hier kunnen investeringen, leningen en verwachte prognose in worden opgenomen.

Bepaal hoeveel tijd u voor de administratie heeft

De boekhouding is de basis van een goede financiële administratie. Kiest u ervoor om deze zelf bij te houden, bepaal dan of digitaal of papier voor u het beste werkt.

Veel bedrijven kiezen ervoor hun administratie gedigitaliseerd bij te houden. Facturen worden dan in een boekhoudprogramma verwerkt.

Bent u iemand die liever de zaken in de hand kan houden, overweeg dan om te administratie op papier bij te houden.

Als u graag de financiële touwtjes in handen houd

Wilt u graag de administratie zelf verwerken? Houd dan rekening met het aantal uur dat u dit per week kost. Dit is afhankelijk van het aantal inkoop en verkoop facturen dat u per maand verwacht.

Heeft u bijvoorbeeld een winkel, dan zult u substantieel meer tijd in de administratie moeten stoppen dan bijvoorbeeld een consultant met enkele opdrachtgevers.

Een boekhoudkantoor kan de verder afwerken van de administratie doen zoals het invullen van de inkomstenbelasting en het opmaken van de jaarbalans. Ook kunnen desgewenst de mutaties worden gecontroleerd.

Als u zelf weinig tijd heeft voor de administratie

Als u uw tijd liever besteed aan het opstarten van uw bedrijf, schakel dan een administratie kantoor in om voor u de administratie op te zetten en kundig bij te houden. Dit kan zowel op papier of digitaal. Neem contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.

Meer tips voor de startende kleine onderneming:

  • Plan een vast tijdstip in voor de administratie, bijvoorbeeld wekelijks. Dit voorkomt dat er facturen of bonnetjes worden vergeten.
  • Schakel een adviseur in voor belastingadvies. Er zijn diverse kortingen en regelingen voor starters. Lees ook ons artikel over de kleine ondernemingsregeling.
  • Een administratie die voornamelijk online staat heeft als voordeel dat u hier altijd aan kunt werken.
  • Houd prive en zakelijk gescheiden. Prive en zakelijke administratie gescheiden houden gaat verder dan het opnen van een zakelijke rekening. Bewaar zakelijke bonnetjes en uitgaven goed, deze kunnen van pas komen bij de aangiftes.

We hopen dat ons artikel ” De boekhouding opzetten als startende kleine onderneming ”nuttig voor je is. Lees ook ons bericht over Factuureisen om als startende ondernemer de mutaties goed klaar te zetten.