Inkomstenbelasting vorige jaren

Geen uitnodiging, toch aangifte doen

Wanneer je geen uitnodiging krijgt van de Belastingdienst voor het doen van aangifte inkomstenbelasting. Is het niet noodzakelijk om de aangifte in te sturen.

Toch kan het zijn dat u geld terug krijgt, je kan de aangifte dan tot 5 jaar later nog insturen naar de Belastingdienst.

De uiterste instuur datum voor aangifte over het jaar 2016 is dus 31 december 2021. In 2018 kan is het oudste jaar dat ingestuurd kan worden de aangifte over het jaar 2013.

Vond je dit artikel nuttig? Laat hier je reactie achter of stuur ons een bericht.

Inkomstenbelasting op papier: welk formulier gebruik ik?

Aangifte inkomstenbelasting

Wanneer u de aangifte inkomstenbelasting niet digitaal kunt of wilt doen. Kunt u deze op papier insturen. In onderstaand overzicht staan de verschillende formulieren.

Wanneer welk formulier

particulier P-formulier
particulier en u woont buiten Nederland C-formulier
ondernemer en u woont buiten Nederland C-formulier
particulier en bent geëmigreerd of geïmmigreerd in het belastingjaar waarvoor u aangifte doet M-formulier
particulier en u doet aangifte voor een overledene (een particulier of ondernemer) F-formulier
de fiscale partner van de overledene en u wilt het hele belastingjaar ook zo aangemerkt worden P-formulier voor de fiscale partner

De papieren formulieren vraagt u aan bij de Belastingdienst via de Belastingtelefoon. Dit is een gratis telefoonnummer 0800-0543.

Vond je dit artikel nuttig? Laat hier je reactie achter. Voor vragen kan je ons ook een bericht sturen.

 

Kleine ondernemersregeling

De kleine ondernemersregeling

Wanneer je als ondernemer minder dan 1.883 moet betalen aan de belastingdienst (na aftrek van de voorbelasting) kan het zijn dat via deze regeling je minder of geen omzetbelasting hoeft te betalen aan de Belastingdienst. Deze regeling heet de kleine ondernemersregeling.

Voorwaarden

Je komt voor de regeling in aanmerking als is voldaan aan een aantal voorwaarden:

  • De onderneming is een eenmanszaak of een samenwerkingsverband van natuurlijke personen (maatschap of een vennootschap onder firma)
  • Na aftrek van de voorbelasting is het te betalen btw bedrag minder dan € 1.883 in een jaar.
  • De onderneming is in Nederland gevestigd.
  • Er wordt voldaan aan de administratieve verplichtingen voor de btw.

Bij een te betalen bedrag van 1.345,- of minder hoeft er geen BTW betaald te worden.

Indien het bedrag tussen de 1.346,- en 1.883 is er vermindering mogelijk. Deze vermindering is 2,5 keer het verschil tussen 1.883 en het oorspronkelijk te betalen bedrag.

Wanneer u een onroerende zaak verhuurd aan een ondernemer en over deze huur BTW berekend is de regeling voor deze BTW niet toepasbaar. Voor andere bedrijfsactiviteiten kan de regeling wel gelden.

Rekenvoorbeeld:

Een ondernemer heeft een jaaromzet van 50.000 exclusief omzetbelasting. De omzetbelasting van 21% is 10.500,-.

Aan omzetbelasting op inkoopfacturen heeft hij 8.769,00 betaald.

De betalen omzetbelasting wordt als volgt:

Te betalen btw (21% van € 50.000)  10.500,00
Voorbelasting     8.769,00
Btw-bedrag vóór vermindering  1.731,00
Vermindering voor kleine ondernemers 2,5 x ( €1.883 – €1.731)      380,00
Te betalen  1.351,00

Indien u verwacht de komende jaren minder dan 1.346 aan belasting te moeten betalen kunt u ontheffing voor de administratieve verplichting aanvragen.  Er hoeven dan geen facturen meer verzonden te worden of in ieder geval geen BTW vermeld te worden. Indien dit toch gebeurd vervalt de ontheffing.

Vond je dit artikel nuttig? Heeft u vragen over de kleine ondernemersregeling. Laat hier je reactie achter of neem contact met ons op.

Factuureisen: wat hoort er op mijn factuur te staan?

Factuureisen

Een factuur moet aan een aantal wettelijke eisen voldoen. Er zijn verschillende factuureisen voor facturen tot een bedrag van € 100,- inclusief BTW en voor facturen vanaf € 100,- inclusief BTW. Facturen tot een bedrag van € 100,- mogen een vereenvoudigde factuur sturen.

Factuur eisen voor facturen hoger dan € 100,-

  • De volledige juridische naam van je eigen onderneming
  • De volledige juridische naam van de afnemer
  • Het volledige adres van beiden ondernemingen (alleen een postbus adres is niet voldoende)
  • Het BTW nummer van je eigen bedrijf
  • Het nummer van de Kamer van Koophandel van je eigen bedrijf
  • De datum van de factuur
  • Een uniek factuurnummer
  • Een omschrijving van de geleverde diensten of goederen inclusief de datum van levering
  • Het verschuldigde bedrag exclusief BTW, BTW en het BTW percentage en het totaalbedrag.

Factuureisen voor facturen tot € 100,- (inclusief BTW) of bij een wijziging van een oorspronkelijke factuur staat in ieder geval:

  • De volledige juridische naam van je eigen onderneming, die van de afnemer en beide adressen.
  • De datum van de factuur
  • Een omschrijving van de geleverde diensten of goederen inclusief de datum van levering
  • Het verschuldigde bedrag exclusief BTW, BTW en het BTW percentage en het totaalbedrag.
  • Een verwijzing naar de oorspronkelijke factuur (bij wijziging van een factuur)

Vond je dit artikel nuttig? Laat hier je reactie achter. Heeft u vragen naar aanleiding van dit bericht. Stuur ons even een berichtje.

Boekhouding zelf doen of boekhouding uitbesteden

De vraag die verreweg het meest voorbij komt is ‘Kan ik mijn boekhouding zelf doen of waarom zou ik mijn boekhouding uitbesteden?’

Veel ondernemers weten de eisen niet om een correctie boekhouding te voeren. Er zijn ook een hoop verschillende regels. Daarnaast zijn er verschillende (fiscale) voordelen te halen. Onze mening is dat een specialist gevraagd en ongevraagd hoort te ondersteunen. Wij kunnen u adviseren in de beste mogelijkheden voor uw organisatie.

Wat is uw behoefte en welke informatie vind u belangrijk om te weten als het gaat om uw administratie. Welke vorm past het beste bij je als het gaat om de keuze van een boekhoudpakket.

Zelf de boekhouding voeren

Je kan ervoor kiezen om de boekhouding zelf te doen. In dit geval adviseren wij om gebruik te maken van een online boekhoudsoftware. De kosten hiervoor zijn laag, meestal alleen een laag abonnementstarief. Ook heb je in een online pakket altijd inzicht in de actuele resultaten. Vaak is het koppelen met extra software van bijvoorbeeld een webshop erg makkelijk.

Aan de andere kant, zelf boekhouden kost tijd en die tijd. Deze tijd kan je dan niet in je eigen bedrijf stoppen om geld te verdienen. Je bent zelf verantwoordelijk voor het tijdig insturen van de belastingaangiften en het maken van de jaarcijfers. Je hebt niemand om mee te overleggen bij vragen. Tot slot bestaat er de kans dat je fiscale voordelen niet weet of nog erger fouten maakt die kunnen leiden tot een boete.

Reden boekhouding uitbesteden

Wanneer je liever geen tijd kwijt bent aan doen van de boekhouding uitbesteden. Hier lever je op vaste momenten je spullen in. De boekhouder verwerkt het, stuurt de belastingaangiften in en maakt de jaarcijfers op. Dit bespaart tijd en je hoeft je niet te verdiepingen in lastige regels. Daarnaast hebt je iemand waar je mee kan overleggen en iemand die met je mee kan denken over je onderneming.

Indien je daarnaast graag wel inzicht hebt in de actuele cijfers kies voor een online boekhouder. In sommige gevallen kan je dan je administratie digitaal aanleveren. Een hoop boekhouders hebben echter dure uurtarieven. Wij onderscheiden ons hierin door een vaste prijsafspraak te maken.

Vond je dit artikel nuttig? Wat is voor jou de overweging geweest om je boekhouding uit te besteden of juist niet? Laat hier je reactie achter.

Welkom bij onze nieuwe blog

Onze nieuwe blog

Een een hoop termen en regels last lastig te begrijpen voor de gemiddelde ondernemer, Wij krijgen dan ook regelmatig het verzoek of wij deze in begrijpelijke taal kunnen toelichten. Sommige van deze regels lijken ingewikkeld, andere lijken weer makkelijker maar betekenen iets totaal anders. In deze blog gaan wij proberen om verschillende onderwerpen op een eenvoudige manier  uitleggen en bespreken. Dit kan gaan over allerlei onderwerpen, nieuwe regelgeving, inrichting van de boeking, tips voor de belastingaangifte etc.

Wie zijn wij?

Reggystration is een laagdrempelig administratiekantoor die buiten de normale werktijden beschikbaar is. Zo kunt u buiten uw drukke schema toch met ons in overleg over de beste manier om uw administratie bij te houden. Meer over ons kantoor kunt hier lezen.

Heeft u ideeën?

Voel u vrij om uw mening of reactie te geven. Tips voor nieuwe blog onderwerpen zijn ook altijd welkom.  Deze kunt u in een reactie plaatsen of naar ons sturen via het contactformulier.

Wij kijken er erg naar uit om deze informatie met jullie te delen. Uiteraard hopen wij dat u met plezier onze onderwerpen meeleest.

Veel leesplezier!

Reggystration